
مقدّمه
بیش از سه دهه از عمرم می گذرد که کم و بیش با معنـای تحت اللفظی قرآن آشنای دارم و در این ایام در مجالس زیادی شرکت کرده ام. مخصوصاً مجالس عزاداری مؤمنین. بهطور کلی جلسات ما دو نوع است.
بعضی مجالس ما طبیعی اسـت. مثل مجلس شب نشینی و مجلس دیدار با ارحام و عمده مجلس ما با دعوت و اطلاع قبلی تشکیل می شود. ولی نکته مهم این است که، در مجالس طبیـعی ما عادتاً از قرآن بهره گیری نمی شود و همـچنیـن بسیاری از مجالس که با برنامـه قبـلی منعقد می شود , خبـری از قرآن در آن مجالـس نیست.
بیشتـر مجالس شـادی و جشـن برنامه قرآنی ندارد نظـیر مجلس عقـد و عروسی و جشن تولـد. ولی مجـالس عـزاداری و غـم بیشتـر از قـرآن اسـتـفـاده می شود، اگرچه مجالس روضه خوانی غالباً خالی از برنامه های قرآنی است. در این مقدمه مطالبی را لازم می دانم تذکر و توجه دهم.
مطلب اول :
این که مـا که خـود را مسلمان می دانیـم, باید بدانیـم قرآن برای ماست و قرآن برای عمل است و مقدمه عمل به قرآن یاد گیری است.
عـلاوه بر اینـکه خود قرائت قرآن دارای اجـر و پاداش است.
)وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْءَانَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِر) [۱]ٍ
هر فرد مسلمانی بهتر است هرچه می تواند قرائت قرآن داشته باشد و البته مقدار واجب قرائت قـرآن همان اسـت کـه فقهاء آن را در نماز واجب دانسته اند و ما باید قرآن را همانطور که حضرت امام خمیـنی رضوان الله تعالی علیه فرمودند: از قبرستان ها نجات دهیـم و البته واضح است که نجات قرآن از قبرستانها به این معنی نیست که بر سر مزار مومنیین قرآن قرائت نشود ما روایات زیادی مبنی بر قرائت قرآن بر سر مزار موئمنین داریم بلکه منظور این است که همان طور که در مجالس عزاداری قرآن قرائت می شود در سایر مجالس هم قرآن قرائت شود و آن را به همه صحنه ها بیآوریم. و همه امور زندگی خود را منطبق بر قرآن سازیم.
در همـه مجالس از آن استفـاده ببـریم و در همه حـالات قرآن را به منظور عمل کردن بخوانیم تا زمینه عمل به قرآن فراهم شود و قرآن می فرماید:
(الَّذِینَ ءَاتَیْنَهُمُ الْکِتَبَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُوْلَئکَ یُؤْمِنُونَ بِهِ۲)
یعنی قرآن نعمـت بزرگ خداوند متعـال است که، بـه ما عنایـت شده. پس آنگونه که سزاوار خواندن است بخوانیـد و مجلسی خـالی از قـرآن نباشد و اگـر این گونـه تلاوت شود زمینـه ایمـان و عمل بـه قرآن فراهم می شود.
در آیه دیگر می فرماید:
)نَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتاَبَ تِبْیَنًا لِّکلُِّ شىَْءٍ۳(
یعنـی قرآن هر چیز را واضـح و روشـن می کند پس قرآن باید در همه ی مجالس قرائت شود و قرآن برای هر محفل سخن حقی دارد که باید آیات مربـوط به آن مجلس در آن مجلس قرائت شود و در جای دیگـر باز قرآن می فرماید:
(إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَلَمِینَ۴(
یعنی قرآن برای همـه و همـه مجالـس است و بـاز قرآن می فرماید:
(فَاقْرَءُواْ مَا تَیَسَّرَ مِنْهُ۵ )
یعنـی در هر مجلس با انـدازه وسع آن مجلس قرائت قرآن انجام بگیرد.
حال می خواهـد این مجـلس مربوط بـه عزای نزدیـکان باشـد یا عـزای معصومین – صلوات الله علیـهم اجمعیـن – باشد یا مجلس شـادی باشد نظیر جشن های عمومی و یا مجلس عقد و پیمـان زناشوئی و یا مجلس جشن عروسی و باید بدانیم که قرآن حتی برای مجلس عروسی هم سخنی واضح و دل نشین دارد و قرائت آن آیات موجب شادی دلها می شود و یا جشن تولـد باشـد و یا مجـالس علمی و اندیشـه های اجتماعی و علـوم و فنون و حتـی مجالس فردی فرقی نمی کند، باز
(فَاقْرَءُواْ مَا تَیَسَّرَ مِنْهُ۶ )
و ما باید این آیه شریفـه را در زبان فارسی این طور معنی کنیم که (قرآن برای هر مجلس) و این را جزء اسم بیشتر کتابهای قرآنی خودم قرار دادم و شعار خوبی است که باید ورد زبان ما فارسی زبان ها باشد.
مطلب دوم:
بحمدالله از برکت نظام اسلامی روش آموزشی در مدارس، جهت اسلامی دارد و به قـرآن و زبان عـربی که همانا زبان قـرآن است اهمیـّت خاصی داده می شود و به حمدالله امروزه تعداد قابل توجهی از افراد جامعه ما ترجمه قرآن را می فهمند و وقتی قرآن قرائت می شـود یکی برداشتـی و لو خیلی ناقص از معـانی قرآن دارند و این طـور نیست کـه قاری از هر جای قرآن در هـر مجلسی قرائت کند، کسی چیزی نفهمـد. بلکه خیلی از عوام معنی قرآن را می فهمند تا چه رسد بـه خواص و هـر روز از بـرکت نظام اسلامی که حاصل خون هزاران شهید است بر تعداد این افراد افزوده می شود.
مطلب سوم:
در حـال حاضـر قـرائت های قـرآن عادتاً به تناسـب بـا مجالس نیـست و قرائاتی که انجام می شود با عنوان و مناسبت مجلس معمولاً تناسب ندارد. یعنـی معانی آیـات قرائت شده متناسب مکان و زمان و موضوع مجلس نیست و این عدم تناسب بین قرائت انتخابی و مجلـس سالهـای طولانی است که مرا رنج می دهد و قاریان عزیز غالباً به دلیل عـدم تسلّط کافی به قـرآن توان انتخاب آیات متناسـب با مجلس را ندارند.
مطلب چهارم:
مهجوریت قرآن کریم در بین مـا مسلمـانان خیلی زیاد است و البتـه علل زیادی دارد و یکی از علل آن این است که عده ای فکـر می کننـد که قرآن مثلاً چه ربطی بـه مجلـس جشـن دارد و مثلاً قـرآن برای عـروسی حـرفی و سخنی ندارد، کـه مثلاً ما قرآن را در عـروسی بخوانیم. فلذا قرآن در بسیاری از مجالـس ما راه ندارد و این موضـوع ناراحـت کننـده ای اسـت و بزرگـان از آن رنج می برند و موجب ناراحتی اولیا خدا می باشد.
فلذا بر اساس مطالبی که سـابق عنوان شد و ایـن نکات مهـم در اجتمـاع مسلمین اینجانب (بنده خدا) شیخ رضا قنبـری نایینی بر اساس وظیفه دینی خـود که همانا تبلیغ دین است، بر آن شـده ام تا برای هـر مجلسی بر اسـاس عناوین مجالس آیاتـی متناسـب از قرآن را انتخاب کنم و در کنار هم درج نمایم.
مطلبی که خوب است یادآور شوم این است که، سال های متمـادی است که فکر تألیف چنین کتابهایی را داشتـه ام. ولی زمینه اجـری برای آن نبوده و در واقـع فرصت انجـام آن را نداشته ام و از لحاظ اجتماعی هم وضعیت آموزش زبان عـربی به حد امروز نبوده فلذا ضرورت کمتری احساس می شده است. فعلاً تصمیـم گرفتم یک ختـم بدقت از اول تا آخر قرآن بخوانـم و آیاتی که مناسب قرائت در عزاداری مؤمنیین است یادداشت نمایـم و بعد آنچه در اخبار هم آمده بود اضافه کردم و به این ترتیب تدوین دهمین کتاب از کتابهای ( قرآن برای هر مجلس) آغاز شد و چون حجم همه کتابها شاید بیش از سه هزار صفحـه بشود, نمی شود آن را داخل یک جلد قرار داد و فلذا آن را به چهارده جلد تقسیم می کنم. و این دهمین کتابی است که به پایان رسد.
الـهی بـه حـق فاطمـه و ابیهـا و بعلهـا و بنیهـا و السر المستـودع فیها ادفـع عنا جمیع البلایـا و الشرور و احفظ قائدنا حتی ظهـور الحجـه و عجل فی فرجه العجل العجل العجل و السلام علیکم و علینا و علی جمیع عبادالله الصالحین.
قم المقدسه شیخ رضا قنبری نایینی 0۱/10/۱۳97
[۱] –سوره قمر آیه ۱۷
۲ – سوره بقره آیه ۱۲۱
۳ – سوره نحل آیه ۸۹
۴ – سوره یوسف آیه ۱۰۴
۵ – سوره مزمل آیه ۲۰
۶ – سوره مزمل آیه ۲۰
پایان مقدمه کتاب
اصل کتاب را در نسخه ورد در سرای شادی و غم اندیشه ملاحظه فرمایید
دیدار حضوری > تلفن > فاکس > ایمیل
رمز محتوای محافظت شده ۷۰ وب سایت ملا
رسانه های اجتماعی ایرانی و غیر ایرانی


